ایمنی و نقش شیرین کننده های کم کالری در کمک به کاهش مصرف قند بار دیگر در گزارش یک هیئت علمی تأیید شد

23 ژانویه 2020 - انجمن بین المللی شیرین کننده ها(ISA)، از انتشار یک گزارش علمی جدید از سوی Ashwell و همکارانش در مجله ی Nutrition Research Reviews استقبال کرد.

این مقاله ی جدید شواهد علمی قوی در مورد شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری ارائه نموده است:

•         ایمن هستند: همه آنها قبل از تصویب برای استفاده در بازار، از سوی مقامات ایمنی مواد غذایی در سطح جهان، روند گسترده ارزیابی ایمنی را طی کرده اند.

•         هیچ تاثیری منفی بر تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت نداشته و منجر به افزایش قند خون به میزان کمتری نسبت به قند معمولی می شوند. بنابراین آنها در مدیریت رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت هنگامیکه به عنوان جایگزینی برای قند معمولی استفاده می شوند، نقش دارند.

•          می توانند برای ایجاد طعم شیرین مورد نظر، بجای شکر مورد استفاده قرار گیرند. این باعث کاهش دانسیته ی انرژی در غذاها و نوشیدنی ها می شود.

•          می تواند به عنوان بخشی از راهکارهای کاهش مصرف قند در نظر گرفته شود، در راستای توصیه های بهداشت عمومی در سراسر جهان با هدف کاهش خطر و شیوع چاقی، که یک نگرانی عمده بهداشت عمومی می باشد.

در حالی که کاهش مصرف قند در سراسر جهان برای رفع شیوع چاقی توصیه می شود، نویسندگان در مورد لزوم برقراری ارتباط مبتنی بر شواهد، برای اطمینان از تصمیمات بهداشتی عمومی و نگرش عمومی نسبت به شیرین کننده های کم و بدون کالری توافق دارند.

دکتر Margaret Ashwell ، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: هدف ما تحریک تفکر رو به جلو و همچنین تاکید بر اصول بود. شواهد قابل توجه موجود در مورد ایمنی شیرین کننده های کم کالری و نقش آنها در کمک به مردم در کاهش قند و کالری دریافتی آنها، که اولویت بهداشت عمومی است، باید به صورت مداوم ابلاغ شوند.

یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، سیگارید گیبسون افزود:ما [17 متخصص در این پنل] با توجه به سیاستهای بهداشت عمومی فعلی، درمورد آنچه که واقعاً می دانیم، آنچه هنوز نمی دانیم و آنچه باید در رابطه با تحقیق در مورد شیرین کننده های کم کالری، انجام شود به بحث و گفتگو پرداختیم. این اجماع کارشناسان از آنجایی که باعث شفاف سازی ارتباطات می شود، بسیار مهم است، به طوری که آنها می دانند که می توانند با اطمینان یک پیام را منتشر کنند. بنابراین، ما امیدواریم که توصیه های به دست آمده از این کارگروه و اجماع بین متخصصان، به سیاست گذاران و سایر ذینفعان از جمله سازمان های مردم نهاد ، متخصصان بهداشت، ارگان های تامین کننده ی بودجه تحقیقاتی و صنایع غذایی و آشامیدنی کمک کند.

با توجه به اینکه از آنها به جای شکر و در زمینه یک رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم استفاده می شود، متخصصان قبول دارند که شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری در کمک به دستیابی به هدف کاهش قند و کاهش کالری نقش مهمی ایفا می کنند، که از مزایای سلامتی آنها نمی توان صرفنظر کرد. آنها توضیح دادند که فایده ی استفاده از شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری به میزان قندهای جایگزین شده در رژیم غذایی و همچنین کیفیت کلی رژیم بستگی دارد. همانطور که توسط پانل متخصصان نیز بیان شده است، ازLCS [شیرین کننده های کم کالری] به تنهایی نمی توان به عنوان یک معجزه برای کاهش وزن استفاده کرد. با این وجود، و براساس شواهد علمی قوی در نظر گرفته شده، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری می توانند در روشهای تغذیه ای هم برای جلوگیری و مدیریت دیابت و چاقی مفید باشند و هم می توانند کاهش در مصرف انرژی و کاهش وزن را تسهیل کنند.

پس از بحث درمورد اولویت های تحقیق و در راستای اجماع دیگر متخصصان که اخیراً منتشر شد، این هیئت موافقت کرد که تحقیقات آینده باید بر مطالعات انسانی با کیفیت بالا و طراحی شده برای تأیید مزایای بلند مدت شیرین کننده های کم و بدون کالری متمرکز شود. همچنین، این گزارش حاکی از نیاز به مطالعات برای مدل سازی تأثیر شیرین کننده های کم و بدون کالری بر کاهش مصرف قند و کیفیت رژیم است. با توجه به اقدامات پیشنهادی، این گروه از متخصصان به اهمیت راهکارهای ارتباطی مؤثر برای آگاه سازی مصرف کنندگان - برای مقابله با سوء برداشت ها - و همچنین سازمان های مردم نهاد ، متخصصان بهداشت، نهادهای تامین کننده ی بودجه تحقیقات و صنعت غذا و نوشیدنی اشاره کردند.

آنها همچنین نتیجه گرفتند که باید تلاش کرد تا اختلافات سیاسی بین سازمان ها را درک کرده و در صورت امکان، موانع نظارتی را بر سر راه توسعه ی این محصولات و فورمولاسیون مجدد آنها بمنظور کاهش مصرف قند و یا کالری، برطرف نمود.

منبع:

Nutrition Research Reviews. doi.org/10.1017/S0954422419000283.

https://www.news-medical.net/news/20200123/Experts-highlight-safety-and-role-of-lowno-calorie-sweeteners-in-helping-reduce-sugar-intake.aspx